Boekbespreking "Wat gebeurt er als ik dood ga?"
ISBN 978-90-77101-070.  (A5 formaat, 84pp)

"Wat gebeurt er als ik dood ga?" is een boekje voor kinderen vanaf 10 jaar, voor volwassenen die omgaan met kinderen die willen weten wat er gebeurt als we sterven en voor volwassenen die zelf op zoek zijn naar antwoorden op die vraag.

Duizenden mensen zijn teruggekeerd naar het leven, nadat ze klinisch dood zijn geweest. Hun bijna-doodervaringen vormen de basis voor de inhoud van dit boek, maar dan wel beperkt tot de essentie: Wat we uit bijna-doodervaringen kunnen leren is hoe het is om te sterven en waar we heen gaan na de dood. Angst en verwarring omtrent de dood kunnen opgevangen worden. Op moeilijke vragen kan een antwoord gegeven worden. Er kan een nuchter en positief denkbeeld over de dood ontstaan, een beeld dat ons toelaat om te leven zonder verlammende angst, een beeld dat kinderen in staat stelt op te groeien tot levenslustige volwassenen, ondanks confrontaties met de dood.

In "Wat er gebeurt als ik dood ga?" wordt een eenvoudig beeld te geven van hoe het is om te sterven. De inhoud is gebaseerd op de omvangrijke literatuur over bijna-doodervaringen, aangevuld met informatie afkomstig van meer dan tien jaar praktijkervaring met reďncarnatie- en regressietherapie.
De bestaande litteratuur over bijna-doodervaringen is zeer interessant, maar heeft voor veel lezers een groot nadeel: men moet zich systematisch door een grote hoeveelheid wetenschappelijke informatie en theorie heen worstelen voordat men bij de essentie van het verhaal terecht komt. Voor velen – en zeker voor kinderen – vormt dit een te hoge drempel.
In "Wat gebeurt er als ik dood ga?" werd alle ballast weggelaten en komt de schrijver direct tot de essentie: een reconstructie van wat we waarschijnlijk beleven als we sterven.
Het boekje werd verrijkt met plastische voorbeelden die de lezer toestaan zich in te leven in het stervensproces.
De oorspronkelijke opzet was dat het een leerrijk en leesbaar boek zou worden voor kinderen vanaf 10 jaar, die willen weten wat er gebeurt als we dood gaan, omdat ze geconfronteerd worden met de dood van een familielid of omdat ze zelf op de drempel staan wegens ziekte.
Ondanks dat, of misschien wel juist daardoor, is het ook vlot leesbaar voor volwassenen die zich een beeld willen vormen van het stervensproces zonder zich eerst door allerlei theoretische ballast te hoeven worstelen.
Aan het boek werd een degelijke inleiding toegevoegd voor volwassen lezers. In die inleiding wordt ingegaan op de maatschappelijke nood aan gedegen informatie omtrent de dood, vooral nu het morele gezag van de grote religies afgebrokkeld is en het wetenschappelijk humanisme geen bevredigende alternatieve visies omtrent sterven en dood weet te brengen.
Het boekje claimt een bron te zijn om vragen van kinderen omtrent de dood en de zin van het leven te beantwoorden. Het kan van nut zijn bij het helpen verwerken van rouwprocessen van zowel kinderen als volwassenen en het kan tevens een lijdraad vormen bij de spirituele opvoeding van kinderen, een alternatief voor de beeldvorming rond leven en dood van de overheersende wereldreligies.

"Wat gebeurt er als ik dood ga?" omvat 84 pagina’s en wordt gedrukt op A5-formaat.
Prijs detailhandel: 11,95 €